كلام بنات

الأحد، أغسطس ١٤، ٢٠٠٥

ماليش


رغم إني بنت
ورغم اننا بنتكلم هنا كلام بنات
بس .. اعترف ان الستات أو البنات التعامل معاهم صعب جداً
وان فيهم حاجات كدة مكلكعة
وساعات كتير بيعملوا وبيقولوا حاجات غريبة وغير مفهومة
بس اللي عايزة اقوله ان دي فعلاً حاجة مش بايدينا
يعني زي ماتقولوا كدة خلقة ربنا !

ومن الحاجات الطريفة اللي دايماً بتتقال عن البنات
انك لو سألت واحدة مالك وقالتلك " مفيش " تعرف علطول ان فيه ..
وانا سمعت الكلام ده كتير قوي
وافتكرت اني اعدت اضحك انا واختي لما قرينا الكلام ده في كتاب men from mars, women from Venus
ورغم كدة ..
امبارح سألتني مالك ؟ ورديت علطول وقلت .. مفيش ..عادي
مع إن كان فعلاً فيه ..
واعدت اسأل نفسي انا ليه مش بقول ؟!!!
وتسألني تاني .. وهو نفس الرد .. مفيش
كأني متبرمجة
مع اني مش من عادتي يعني أكون كتومة .. ده انا حتى معروفة اني رغاية ..
بس فعلاً وقفت مع نفسي شوية ..
كنت عايزة اعرف ايه السبب ورا العادة النسائية الغريبة دي..

قلت يمكن مش عايزة اتكلم ؟؟؟ بس لقيتني بضايق اكتر لما تسيبني وتمشي .. لما تسكت
طب يمكن خايفة ؟؟؟ خايفة من ايه؟؟
خايفة تفهمني غلط ..
خايفة تتهمني اني نكدية .. او اني بكبر المواضيع ...

خايفة نتخانق .. انا بكره لما نتخانق ..
وبخاف من الصوت العالي .. زي العيال الصغيرة
يبقى احسن اسكت ..

يمكن حاسة ان محدش هيفهمني لما اقول مالي ؟؟
يمكن انا نفسي مش عارفة مالي ...
يمكن كل ده في بعض

انا مش عارفة ...مالي !

11 تعليقات:

  • Bas nafs el attitude dah bey3melo el regala kaman, mesh el setat bas
    Tes2aleeh ent malk, yeo2l mafeesh.

    حسب Blogger Eman M, في ١٤/٨/٠٥ ١٠:٣٧ ص  

  • te2ooly eh ba2a ? 2elet adab ..lol

    حسب Blogger YouSy, في ١٥/٨/٠٥ ٢:٢٢ ص  

  • wenabi ya yousy matfakarneesh bel ketab da...3ashan ana lama 2areeto la2eet en feya mel regala aktar mel setat lol! ya3ni ana lama baz3al bataqawqa3 we badkhol el kahf masalan zay el regala!

    bas 3ala fekra...i always noticed en el banat fel awel te2oul mafeesh we ba3dain tetkalem...laken el regala dayman ye2olo mafeesh we eb2i ablini law etkalemo lol

    miss u gedan! wel bent dina di 7esabha ma3aya!

    حسب Blogger حـدوتـة, في ١٥/٨/٠٥ ٧:٠٨ م  


  • مش عارف لو مسموح إن الواحد يعلق في مدونة كلها بنات :)

    لكن عندي 3 حاجات:
    أولاً: كل رجل فيه جزء أنثوي وكل إمرأة فيها جزء رجالي، والفرق هو في النسبة بالطبع

    ثانياً: إن موضوع مالك ده عادة بيتقال أصلاً من غير اهتمام من المستمع، أو حتى بنوع من الاتهام، كأنه مش من حقي أبقى مش كويس، وده شيء مش مشجع على الكلام

    ثالثاً: في مسألة الرجالة، أعتقد أن الفرق الأساسي هو أن الراجل بيتكلم لما بيبقى حاسس إن المشكلة هتتحل لما يتكلم، بينما المرأة مجرد الكلام بيريحها

    حسب Blogger ghandy, في ١٦/٨/٠٥ ١٢:٣٩ ص  

  • belzabt ya ghandy .. enta betetkalem kalam mazboot .. el set betetkalem 3ashan bet7es be erteya7 lama el ragel yesma3ha ..we betb2a 3ayza te7es be ehtemam menno ..7ata law heya 3arfa 7al el moshkela ..
    bas le asaf 3ashan el set 3arfa ..en el ragel mesh hayrakez heya me7taga eh ..we hayrakez aktar fe kalamha ely momken yekoon mogarad a7ases ..we hayt2eleb khena2a ..fa bet2ool mafeesh ..

    حسب Blogger YouSy, في ١٦/٨/٠٥ ٢:١٥ ص  

  • ya Hadouta i miss you so much .. lazem ne3mel girls outing soon ;)we hageblek dido men wedanha :P

    حسب Blogger YouSy, في ١٦/٨/٠٥ ٣:٠٩ ص  

  • خايفة تفهمني غلط ..
    خايفة تتهمني اني نكدية .. او اني بكبر المواضيع ...

    خايفة نتخانق .. انا بكره لما نتخانق ..
    وبخاف من الصوت العالي .. زي العيال الصغيرة
    يبقى احسن اسكت ..

    يمكن حاسة ان محدش هيفهمني لما اقول مالي ؟؟
    يمكن انا نفسي مش عارفة مالي ...
    يمكن كل ده في بعض

    انا مش عارفة ...مالي !


    thats exactly how we all feel. the most important things are left unsaid, not because theres no one to listen, but we fear that theres no one to understand.that things that seem huge to us, will seem stupid and irrelevant to others.and that will make us feel small.

    حسب Blogger zeinab, في ١٦/٨/٠٥ ٣:٣٥ ص  

  • ممكن أضيف سبب رجالي آخر
    أنا ساعات ما بأكلمش مش علشان ماحدش هيفهمني
    بالعكس، علشان خايف حد يفهمني
    وبعدين المشكلة تتحل
    ومايبقاش فيه سبب إني ماأكونش كويس
    وأبقى اتزنقت

    جديدة دي؟

    حسب Blogger ghandy, في ١٧/٨/٠٥ ١٢:٣٥ ص  

  • دى مش عادة عند البنات وبس ... اى انسان بيكون متضايق احيانا ما بيحبش يتكلم مع حد ... لحد ما يقدر يرتب افكاره .. ويهدا وبعدين يبقى يتكلم ويحكى
    وده صح اوى على فكرة .. حديث النفس للنفس ومراجعتها ... وفى نفس الوقت ممكن لو اتكلم وهو متضايق او فريسة النرفزة .. يخرج منه كلام يندم عليه بعد كده ... سواء ح يفطفط ويحكى اسراره ... او ح يزعق ويبعبع .....
    ودمتم

    حسب Blogger mahmoud zidan, في ٢٠/٨/٠٥ ٥:١١ ص  

  • هاي ايمان انا بهاء من فلسطين حابب اتعرف عليكي ممكن اذا ممكن ابعثيلي على ايميلي bahaa_deab@hotmail.com

    حسب Anonymous غير معرف, في ٢٥/٩/٠٥ ٦:٣٢ م  

  • eh ya 3am ..bera7a tayeb :) mesh keda ya3ny ..welcome to our blog ;)

    حسب Blogger YouSy, في ١/١/٠٦ ١:٠٨ م  

إرسال تعليق

الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]



<< الصفحة الرئيسية